Anna Gadt, (short english version)

chanteuse, improviser, composer. A representative of the European jazz stage who combines free improvisation, classical music and contemporary jazz. She has recorded 5 original albums. In 2018 she has been nominated for the prestigious Polish Fryderyk Award for the best artist.The Grand Prix at Jazz Struggle, the international competition for singing musicians and the acclaim of Billy Harper, the head of jury, determined a breakthrough in her artistic work. She toured in France, Germany, Switzerland, Latvia, Slovakia, Poland. She participated in Polish Stage at Jazz European Conference. Apart from singing comprehended in traditional way, she seeks for the unusual sounds and techniques of performance. Her concept refers to the improvised music, in which there is no division into the accompanying band and the leader. Such a unity highlights the wealth of differences between the musicians and the value of mutual complementarity. The search for the common idea, the daring and spontaneous creation happening “here and now,” become the aim.

KRÓTKI BIOGRAM:

Improwizatorka, śpiewaczka, czasem kompozytorka. Absolwentka klasy fortepianu oraz wokalistyki Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Oprócz tradycyjnie rozumianego śpiewu, poszukuje nieoczywistych brzmień i technik wykonawczych. Sięga po swobodną improwizację podkreślającą bogactwo różnic wszystkich muzyków i walor wzajemnego uzupełniania się.
Ma na koncie pięć autorskich płyt, uzyskała nominację do nagrody Fryderyk 2018 w kategorii Artysta Roku. Koncertowała m.in. we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Łotwie, Litwie, Słowacji. Obok własnego kwartetu jest pomysłodawczynią tria Renaissance, który sięgając po polskie kompozycje epoki renesansu, tłumaczy je na współczesny język jazzu i improwizowacji. 

Współpracowała m.in.: z Pawłem Mykietynem, triem RGG, zespołem Kwadrofonik, Włodzimierzem Nahornym, Nikolą Kołodziejczykiem, Marcinem Olakiem. 

Jest laureatką Grand Prix międzynarodowego konkursu muzyków śpiewających Jazz Struggle.

Uczestniczka Polish Stage w ramach European Jazz Conference.

Jazzarium.pl napisało o niej: "Wokalistek o podobnie interesującej wizji twórczej drogi czy też podejmujących równie oryginalne wyzwania artystyczne jak Anna Gadt jest na scenie jazzowej niewiele. Choć w swojej twórczości posługuje się także tradycyjnie rozumianym śpiewem, artystka najbardziej zainteresowana jest wokalną improwizacją – w poszukiwaniu nieoczywistych brzmień stale rozwija techniki wykonawcze pozwalające jej rozwinąć pole ekspresji. Na scenie Anna Gadt nie ogranicza się wyłącznie do roli solistki: improwizując, często traktuje swój głos w sposób równorzędny z tonami instrumentów grających z nią muzyków i wchodzi z nimi w głębokie dźwiękowe współbrzmienia..."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DŁUGI BIOGRAM:

Anna Gadt (Anna Stępniewska), pochodząca z Kutna wokalistka, pianistka, kompozytorka i improwizatorka.
W wieku 9 lat rozpoczęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej w Kutnie, w której ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu. Młodzieńcze lata to nie tylko fascynacja muzyką klasyczną, ale także poezją śpiewaną, bluesem, a przede wszystkim, to wkroczenie w świat muzyki jazzowej.
Już jako studentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach, zdobyła główną nagrodę w takich konkursach i festiwalach jazzowych, jak: Międzynarodowe Spotkania Wokalistów Jazzowych (2001) oraz XXXII Old Jazz Meeting (2002). Zwycięstwo na festiwalu w 2001 roku umożliwiło jej występ w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej. W tym czasie uczestniczyła także w takich widowiskach jak Sopot TOPtrendy Festiwal oraz Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu.
We wrześniu 2004 roku wystąpiła podczas warszawskiego Smart Jazz Festiwal, a w marcu kolejnego roku zagrała w Sali Kongresowej, gdzie została zaproszona przez brytyjski zespół The Brand New Heavies. W 2005 roku uczestniczyła w Blueboat Jazz Festiwal w Niemczech, a rok później – w Saulkrasti Jazz Festiwal na Łotwie.

W 2006 roku otrzymała główną nagrodę podczas międzynarodowego konkursu wokalistów jazzowych w ramach festiwalu Jazz Struggle. W kwietniu kolejnego roku zdobyła nagrodę specjalną podczas 43. Festiwalu Jazzowego Jazz nad Odrą we Wrocławiu. We wrześniu była jednym z muzycznych gości na Festiwalu Jazz Forum, zatytułowanym Ci, na których liczymy.
W 2008 roku została trenerką wokalną w programie Jak oni śpiewają, transmitowanym przez telewizję Polsat. W lipcu tego roku wystąpiła podczas festiwalu Szczecin Music Fest, na którym zagrała jako support amerykańskiej wokalistki – Suzanne Vega.
Pod koniec sierpnia 2008 roku ukazała się jej debiutancka płyta, zatytułowana Na mojej drodze, która otrzymała nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku.
Przy pracy nad krążkiem wokalistce pomagał Miłosz Wośko.

W 2009 roku została dyrygentką i kierownikiem muzycznym zespołu Jazz City Choir - wówczas jedynego jazzowego zespołu wokalnego w kraju, z którym w roku 2013 wydała ich debiutancki album pt.: Jazz City Choir.

Kilka miesięcy po śmierci swojej matki, Stępniewska postanowiła występować na scenie pod jej nazwiskiem – Gadt. Pod koniec listopada 2010 roku wydała swoją drugą płytę studyjną, zatytułowaną Still I Rise. Jak wyznała, album był sentymentalną podróżą pośród repertuaru jej ukochanych wokalistek. Materiał na płytę wraz z nią nagrali: Rafał Stępień, Maciej Garbowski i Krzysztof Gradziuk.

W listopadzie 2013 roku wydała swój trzeci album studyjny, zatytułowany Breathing, na którym zagrało trio RGG tj. Garbowski, Gradziuk i Łukasz Ojdana. W jednym z wywiadów powiedziała, iż „tytuł płyty symbolizuje początek i koniec życia, tworzenia własnej historii, legendy, kształtowania siebie. To (...) owoc zderzenia dwóch bardzo silnych przeżyć - śmierci mojej Mamy, której nazwisko przyjęłam jako swój pseudonim oraz narodzin mojego syna. Oddech to również coś bardzo osobistego, wpływa do naszego wnętrza i stamtąd też wychodzi. Jego tempo, ciepło i głębokość ma związek z naszymi emocjami, samopoczuciem (…)”.
Krążek był promowany przez singiel „You”.

Gadt jest pedagogiem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W roku 2013 uzyskała tytuł doktora w dyscyplinie: wokalistyka jazzowa. Temat pracy doktorskiej: „Literackie znaczenie tekstu, a praktyczne zastosowanie w muzyce jazzowej”.
1 sierpnia 2014 wzięła udział w spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego”, w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego. Oratorium z muzyką skomponowaną przez Jerzego Satanowskiego, w interpretacji Krystyny Jandy i wybitnych młodych artystów (m.in.: Anny Gadt), był wejściem na zaskakującą ścieżkę dźwiękową, wyrażającą to, czego nie oddawało słowo pisane. Premiera „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego odbyła się 1 sierpnia o północy w MPW. Wyjątkowe spektakle można było obejrzeć tylko przez pięć dni. Muzeum Powstania Warszawskiego finalnie zdecydowało się wydać: CD i DVD z zapisem tego niezwykłego spektaklu.

W 2015 roku została zaproszona do udziału w operze „Czarodziejska Góra”, kompozytora Pawła Mykietyna. Reżyserem opery był Andrzej Chyra, zaproszeni śpiewacy to m.in.: Urszula Kryger, Jadwiga Rappe, Agata Zubel, Juan Noval Moro, Szymon Komasa. Anna Gadt śpiewała partię Elli.

W maju 2016 roku ukazała się płyta „Trik” zespołu Nash. Obok autora większości piosenek - Miłosza Wośko i producenta Andrzeja Izdebskiego, Gadt była trzecią osobą odpowiedzialną za kształt albumu. Zaśpiewała a także napisała muzykę do kilku umieszczonych na płycie piosenek. Współautorem tekstów był Dariusz Lewandowski. Single promujące płytę to kolejno: „Mandalay” oraz „ Astrożona”.

W lipcu 2016 Anna Gadt wystąpiła wraz z innymi wokalistami podczas koncertu Credo in Misericordiam Dei na Światowych Dniach Młodzieży, wykonując piosenkę Indescribable z repertuaru Chrisa Tomlina. Widownia liczyła ponad dwa miliony osób. Koncert był transmitowany przez TVP.

Jesienią 2016 roku uczestniczyła w Polish Stage w ramach European Jazz Conference.

Rok 2017 przyniósł czwartą autorską płytę „Renaissance”, który zaowocował licznymi koncertami w kraju i za granicą. Album Anny Gadt, Zbigniewa Chojnackiego (akordeon) i Krzysztofa Gradziuka (perkusja), zawiera osiem utworów należących do kanonu dzieł kompozytorskich epoki renesansu, a także improwizacje i dwie kompozycje Gadt. Na płycie znalazły się m.in.: psalmy, pieśni liturgiczne, utwory świeckie.
Album wydany przez słowacką wytwórnię Hevhetia miał swoją europejską premierę 25.stycznia 2017 roku.
W tym czasie Gadt koncertowała m.in.: we Francji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie (Lwów, Kijów, Tarnopol).

W 2018 roku Gadt powróciła do formuły kwartetu, wydała kolejny album: „Mysterium Lunae”, w składzie Garbowski, Gradziuk, Ojdana z towarzyszeniem luksemburskiej wiolonczelistki: Annemie Osborne.

Album ponownie wydany przez słowacką wytwórnię Hevhetia, miał swoją europejską premierę 7. marca 2018 roku. Koncertowa premiera miała miejsce podczas festiwalu Jazz Jantar.

W tym samym miesiącu uzyskała nominację do nagrody Fryderyk 2018 w kategorii Artysta Roku.